Dárek mým čtenářům

30.12.2022

Moji milí čtenáři, děkuji Vám za přízeň v roce 2022, za to, že moje články čtete, vracíte se pro další, navzdory mé nepravidelné tvorbě, smějete se spolu se mnou a občas texty sdílíte svým přátelům nebo na svých sociálních sítích.


No a protože tu máme závěr roku, což takhle poslat přátelům cestovatelské PF? Po kliknutí na obrázek níže si můžete stáhnout větší a samozřejmě i ostřejší verzi bez mého podpisu. Během covidové uzávěry jsem pilně šetřila, takže jsem si letos dopřála kromě low cost Itálie a Sicílie i průlet Portugalskem v deseti dnech. 

A stejně pilně sepisuji zážitky. Byla to trochu divoká jízda, při které jsme noc proseděli střídavě v parku a na nejkrásnějším nádraží v Portu. Vystoupali na trochu fejkovou dvoutisícovku, román Bílá Voda o osudech českých řádových sester jsem si dočetla mezi jeptiškami na terminálu ve Fatimě, obřím poutním místě; stihli jsme zajít i mezi žraloky a medůzy v Lisabonu. 

Fotky tedy jsou z lisabonského hradu, Catanie na Sicílii, maják je na pobřeží Atlaniku v Portu a řadu uzavírá Belémská věž v Lisabonu. Starověké ruiny najdete na ostrově Ortigia, západ slunce nás zastihl v Coimbře, nejstarším univerzitním městě Portugalska, po řece Douro se do Porta vozilo světoznámé víno. Ta podivná stavba vpravo je chrám v Syrakusách a hory jsou nejvyšší pohoří pevninského Portugalska. O radnici v Noto jsem psala nedávno. Ta věž se mi tam vklínila z italské Raveny a poslední je takový malý mužíček na vrchu Torre. Tedy ne, že bych si myslela, že z toho něco máte, ale nějak mi to nedalo...

Nebo raději posíláte přání z české přírody? Tak jen do toho. V Hradci Králové, jen kousek od paneláků je přírodní památka Na Plachtě, kam jsem celé léto chodila fotit motýly. A byl to boj. Chvíli mi trvalo, než jsem zjistila, že motýli nejlépe spolupracují ráno, když jsou ještě podchlazení. Bohužel jim v letošním horkém létě to podchlazení vydrželo jen chvíli po východu slunce. A jako vstávat o víkendu tak brzo... Au. Teď v prosinci by se to dalo vydržet, slunce vychází celkem v rozumnou hodinu. Jenže motýli zalezli nebo jsou ve stádiu vajíček někde zašití. 

Každopádně jsem ráda, že lidé odpovědní za městskou zeleň pochopili, že je o motýly a jiný hmyz potřeba pečovat a nechávají neposečené ostrůvky trávy i v centru města a motýli se vracejí i tam. Díky za to. 

A když už jsem slíbila ty dárečky, mám pro Vás ještě něco. Chtěla bych se s vámi podělit o tu krásnou letní  atmosféru  na pobřeží oceánu, ideálně tak, aby vás provázela celým rokem a připomínala, že tu máme spoustu krásy. Připravila jsem jeden obrázek jako tapetu na mobil. Stáhnout ji můžete v rozlišení 1080x1920px. 

Samozřejmě jsem nezapomněla ani na majitele klasických stolních počítačů. I pro ně mám tapetu na plochu. Tentokrát o rozměru 1920x1280 px. Kéž je pro vás můj obrázek majákem, který vás vždycky přivede ke břehu dobré nálady a letní pohody - navzdory současným bouřlivým časům. 

Díky za vaši přízeň a doufám, že se budeme společně potkávat na webu i na cestách. Vaše Bona